Vilka är de riktiga kvinnliga förebilderna ?

HEEYYOOOO ALLA! =D

Hoppas det är bra med dig? =D


Blogg-Sverige riktar verkligen sina ögon mot Dede! ^^

Mycket av blogg-Sverige innefattar mest mode&skönhet.
Så helt plötsligt kommer en kille in och skriver om botemedel mot cancer som finns ute, om parallella universum, övernaturligt, kärlekstexter som är otroligt deepa o vackra, och allt möjligt som gör att folk känner de här i hjärtat.

Jag har ju som sagt lovat magi, och de kommer fortsätta komma mycket magi från denna kille ^^

Det är bara början! Det är ditt livs äventyr! =D
Yeeeeep du är på äventyr ruuuffy! ^^ (yeeess ja är väldigt flummig ibland^^)

Allafall.

Jag tänkte vi fortsätter med kvinnoideal och idag tänkte jag ta upp 5 förebilder och 5 dåliga förebilder.

Kommer såga alla som förtjänar det och som upprätthåller vår sjuka samhällstruktur.
Det är ju den som skapar den värld vi har idag på samhällsenlig nivå.




5 dåliga förebilder.


1. Hillary Clinton.
En av de mest mäktigaste kvinnor i världen är också en av världens hemskaste. Hillary underströk USA:s "orubbliga och fundamentala stöd" för Israel och dess säkerhet. Ett Israel som mer liknar ett apartheid med raslagar. Dagliga förödmjukelser, godtyckliga fängslanden, förstörda hem är vardagsmat för palestinier och USA agerar inte. Allra minst den nya utrikesministern Hillary Clinton.





2. Paris Hilton.
Kommentar överflödig.




3. Carola.
Hon var inne på 80-talet och då gick hennes personlighet hem i det svenska folkhemmet. Den helylle kristna svenska flickan. Nu har tiderna förändrats och hennes påverkan på unga flickor med uttalanden som "tänk vad några kilos skillnad kan spela roll" är direkt skadligt och skapar det vi talat om, normativt samhällskriterie-tänkande. Inte minst hennes uttalande om att homosexualitet kan botas...





4. Linda Rosing.
Kom igen Linda. Först sålde du sin själ för Big Brother. Du lät dem skära i dig för att du skulle bli "vacker". Är det inte plastikoperationer, är det botox. "Den rätte för Linda?". Den personen finns inte om du inte kan acceptera dig själv först som du är.
Självrespekt Rosing.




5. Natacha Peyre.
Snackade om att ta bort silikonet och att hon inte förstått att hon förnedrat sig själv så mycket men är fortfarande kvar i idealtänkandet. Nu kunde jag tagit vilken plastikopererad stereotyp som helst, men hon förstod det själv och ville ta ut sitt silikon:


."..vill inte vara en del utav det här sjuka idealet längre.

Jag förstår inte hur jag har kunnat göra så här mot mig själv, har jag hatat mig själv så mycket? Varför vill man förnedra sig själv på det här sättet? Jag önskar att någon hade satt lite vett i huvudet på mig för några år sedan!"


Du är sorglig Natacha, om du läser detta, så skärp till dig damn it. Du är bättre än så? Du har bra tankar men är fortfarande fast i ditt idealtänkande. Smell the air.







5 stycken bra förebilder



1. Moder Teresa.
Hon må vara död, men hennes arbete för världen var helt otroligt och lever förevigt. Tänk om många stereotyper till kvinnor kunde agera exakt som hon gjorde. Då hade så många världsproblem och så många barn verkligen haft det bättre ställt idag.
I över 45 år tog hon hand om de fattiga, sjuka, föräldralösa och döende.
Bless you och vila i frid.




2. Vandana Shiva
Hon blev känd genom sin kamp mot Coca-Cola för kommersiellt utnyttjande av vattentillgångar och vattenföroreningar. Hon fick även det alternativa nobelpriset 1993. Fantastisk förebild.





3. Rosa Parks.
Hon är en medborgarkämpe som verkligen vägrade att lyda raslagarna i USA på 50-talet.
För er som inte vet om berättelsen. Här kommer den.

" Händelsen på bussen utspelade sig i staden Montgomery i delstaten Alabama den 1 december 1955. Ombordstigningen för de svarta var en formell procedur: först löste man biljett framme hos chauffören, sedan steg man av bussen för att återigen stiga ombord genom dörren längst bak.
Sittplatserna var indelade i två sektioner: en för vita passagerare och en annan för svarta. Det fanns särskilda regler som passagerarna var tvungna att åtlyda. Svarta fick inte sätta sig intill vita, inte ens om mittgången skilde dem åt. Om ingen sittplats var ledig för vita, var de svarta skyldiga att ge upp sin plats till den vites förmån. Långt fler svarta än vita använde kollektivtransporten och det blev fort ont om platser för de svarta.

Rosa Parks protest var den enskilt mest betydelsefulla, men inte den första bussprotesten."






4. Astrid Lindgren.
Fantastisk kvinna som är känd i hela världen och fick sina böcker översatta på 88 språk som verkligen utvdigade fantasi och drömmar hos barn. En väldigt sympatisk kvinna som även var aktiv samhällsdebbatör. Hon engagerade sig för flyktingars och barns rättigheter samt i djurskyddskampanjen.




5. Niomi Arleen MacLean-Daley aka Ms Dynamite.
Vill ha med någon modern med på listan som verkligen kan ta det här till another level. Och om jag skulle välja någon då skulle det bli hon. Hon har väldigt bra budskap och är både rappare och sångerska. Det behövs verkligen fler förebilder, och även om det finns fler än dem på listan så borde det finnas ännu fler kvinnliga förebilder som verkligen har ett budskap till omvärlden.



Ms Dynamite- It takes more. En tjej med otroligt bra budskap.



Bli en förebild du med :)
För världen kan förändras av en person.

Du kan.
Och du är mer än vad du anar.
Bli den du är menad o bli.
Du kan göra världen vacker.
Begränsa dig aldrig mer.

Kärlek
Truly Yours
/ - D.Dede



Postat av: Josefin

Sv: Jahaokej=) Men har du inte spelat in nån alls?:) Skulle vara kul att lyssna:) Pussar

2009-03-24 @ 17:18:41
URL: http://jjoosefinholmberg.blogg.se/
Postat av: Petra

helt rätt om de dåliga förebilderna!!



de är så skabbiga, spec rosing!!

2009-03-24 @ 17:28:45
Postat av: Hanna

Kom in på din blogg nu av slump. Skitbra inlägg!

En ny favorit helt klart! ;)

2009-03-24 @ 19:15:15
URL: http://guld.devote.se
Postat av: Anna

Det som är mest skrämmande är nog att man bara känner igen dom dåliga förebilderna...känner igen en bra förebild. Många tecken dyker upp. Keep going, you will see it thru.

2009-03-24 @ 19:36:44
URL: http://missbengtsson.blogg.se/
Postat av: Lisa de Torres

I stort gillar jag listan men jag hade nog velat ha några fler nutida förebilder. eller är det rakt av som din lista visar, dagens kändisar och vanligt folk är dåliga, och den gamla goda tiden är förbi och kommer aldrig åter?

// Lisa

2009-03-24 @ 20:22:54
URL: http://lisadetorres.blogg.se/
Postat av: D.Dede

Lisa de Torres //



Tack ^^ aah man kan nog säga att nutida förebilder är en bristvara, eftersom vi övergått till ett större kapitalistisk egocentriskt samhälle som handlar om personlig framgång mer än sina medmänniskor lycka&hälsa.



/ - D.Dede



P.S Tack alla andra med, jättesöött! ^^ D.S

2009-03-24 @ 20:52:50
URL: http://dedeprivat.blogg.se/
Postat av: a.k

sv: varför inte? skulle vara kul att höra nån av dina låtar!



gillade det här inlägget väldigt mkt.!

2009-03-24 @ 23:19:18
URL: http://decibel.webblogg.se/
Postat av: Z

DEn finasDe är Du i min värlD.

2009-03-24 @ 23:30:20
Postat av: Jeanette

Shit vilken hemsk bild på Linda Rosing.. hahaahha...

Och ms Dynamite, fan va länge sen jag lyssnade på den låten.. den ska jag ta och lyssna på :)

2009-03-25 @ 01:57:02
URL: http://cornetto86.blogg.se/
Postat av: monia

usch va Linda är ful :S jag brukar inte vara den som dömmer folks utseende, tycker oftast att alla har något fint och ingen är ful (förutom mig själv) , men den där jävla Linda Rosing är förjävla ful alltså :S

2009-03-25 @ 07:44:30
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: »» Michaela / Bloggdesigner ««

Hejhej!

Haft en bra onsdag? :)

2009-03-25 @ 12:15:42
URL: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Svar: Tack så mycket ^^ Jo jag blev också ganska nöjd med hur det blev ^^ Lite pilligt men så roligt att trixa med ^^



Och ja jag känner igen mig i Girlie.

Men jag vet inte om jag är just den du letar efter för det kan bara du avgöra...

Men ändå, anledningen att jag känner igen mig är att...

Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det men jag känner det innom mig.

Jag tyckte att din beskrivning på henne (Girlie) passade så bra in på mig också ^^

Att hon letar efter den riktiga kärleken - det har jag alltid också gjort.

Att hon funderar på att bara lägga sig ner i snön och dö..

Det har jag också känt många gånger...

Ja det finns en hel del som är likt mig...

Kanske kan prata om resten senare ^^



Men åter till verkligheten..



Jag hoppas verkligen du finner din Girlie för hon väntar säkert på dig. (Hon är dum om hon inte gör det...)



Massa lycko kramar - Sofia

2009-03-25 @ 16:14:55
URL: http://sorotsia.blogg.se/
Postat av: Nadde

Håller med om det mesta. Nummer två i bra förebilder har jag aldrig hört talas om, så tack för den kunskapen. Och Ms Dynamite! Det var så längesen, jag lyssnade på henne...bara för det ska jag göra det nu =D

2009-03-25 @ 18:33:21
URL: http://harmoniis.blogspot.com
Postat av: Josefin

Sv;: Jo jag har sett det, men den funkar inte!:O

2009-03-25 @ 20:57:05
URL: http://jjoosefinholmberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

läser du mogis.se eller stinalee.se blogg?

2009-03-27 @ 16:20:16
Postat av: samira

Härligt att du kan påverka så många! Se uppmärksamheten som en gåva även om det är jobbigt ibland. Den ger dig verkligen chansen att sprida ditt tänk vidare. Se bara till att hålla fötterna på jorden och vara ödmjuk så går allting bra. Jag håller på dig!



sv: åh minns inte vad jag skrev så förstod inte svaret... :/

2009-12-06 @ 22:25:16
URL: http://pepparkakssam.blogg.se/
Postat av: Veronica

Bra skrivit :)

instämmer med dej fullt ut

2009-12-07 @ 20:28:17
URL: http://veronicabjorkell.blogg.se/
Postat av: Robin

Rosa Parks <3

2010-05-21 @ 17:32:46
Postat av: LillValpen

Natacha Peyre är tydligen grymt smart och trevlig, jag ser ingenting dåligt med att hon har förstått att skönhetsidealet är sjukt? Det kanske inte tar en natt att ändra på alla sina rutiner..? :)



Ha det bra. :D

2010-05-31 @ 11:42:34
URL: http://lillvalpen.blogg.se/
Postat av: Kristina

En fråga (du behöver inte svara): När man läser din blogg så väcker den många tankar. Men, jag börjar undra vad du vill ha för yrke. Vad kan en man bli när den vill ha revolution? Politiker? Eller tänker du totalt dissa yrken och bara vara DU?

2010-08-27 @ 18:25:36
Postat av: D.Dede

Kristina //



Genom att vara mig själv =D Jag behöver inga preferensramar.



Kärlek

/ - D.

2010-09-04 @ 22:14:36
URL: http://dedeprivat.blogg.se/
Postat av: Almorranas

Mycket bra artikel, håller med på varje punkt.

2010-09-24 @ 11:49:04
URL: http://www.es.hemapro.com/

Hey! Jag försöker svara alla mina otroligt fina läsare men pga tidsbrist hinner jag inte alltid svara. Det går även fint maila mig, om vad som helst till, [email protected] - där svarar jag nästan alla läsare så fort jag hinner. All energi och lycka till dig! Bless you so much! Lots of Love, Truly Yours, D.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: