Hur skapar man sitt självförtroende?

Heyooo! =D

Jag ser min blogg som min dagbok. Skriver bara av min själ.
Reflekterar världen, skriver sanningen och öppnar hela mitt hjärta.

Ibland skriver jag inte på ett par dagar för jag gör väldigt mycket. Jag är fotbollspelare, jag är revolutionär, och rapartist. Det är väldigt mycket att göra med andra ord. Älskar livet varje sekund som går =D

Det var som när mamma fråga mig när jag var 6 år: "Va vill du bli när du blir stor Daniel?".
Liten Dede svara: "Jag vill bli fotbollspelare, bäst i världen, doktor, brandman, läkare, o hjälpa alla och inte sova."

Jag ville ha flera yrken samtidigt alltså och hinna hjälpa så många som möjligt!
Livet känns så otroligt, och den här bloggen ger inte bara ett massa "aah de här läppglanset är fint, eller idag åt jag frukost, de var gott."

Men det händer så mycket i världen, så mycket jag vill berätta.
Men hur ska ja få ut allt =D nästan som jag vet för mycket, och man ba sprängs av glädje inombords och man vill prata få ut allt, och bara förändra världen på direkten...

Men men, ska vi börja denna blogg nu då? =D  självförtroende och självkänsla var de och här sitter jag o babblar yee^^





Hur skapar du ditt självförtroende?

Hur har du fått så stort självförtroende frågar en del mig.
Jag svarar alltid genom min självkänsla.

Komplimanger i världen får vi alla säkert, och det är kul. Till viss del. Men. När vi låter komplimanger styra våra liv blir det farligt och nästintill ohälsosamt. För då bygger man sitt självförtroende utifrån andras tänkande. Andras kritierier.
Men sanningen är att oavsett om någon säger att du är vacker men känner att själv att du inte är det så kan aldrig ditt självförtroende stärkas? För det är din självkänsla som svarar!

Komplimanger missbrukas med till viss del. För hur kul är det på en skala att höra "snygg&sexig" och veta att den komplimangen är vanlig, sägs till andra, slängs runt som om det knappt var något värt.
Ytliga komplimanger = Bullshit.

Jag ger nästan aldrig komplimanger för någons utseende. För det känns så ytligt om jag älska någon så eller att hon jag är ihop med känner sig älskad så. Därimot kan jag känna av ifall någon har ett sjukt bra tänkande, fint hjärta, eller skriver nått vackert.

Samma sak med komplimanger till mig. En del har ju sett mig, även om ja är en revolutionär som ingen ska veta vem det är.

Men när folk skriver "Älskar dig Dede du är så sexig o fin".

Jag tar inte in sånt, för det är bara en ytlig komplimang till mig. Jag är oberoende av det.
Jag behöver aldrig posta 1000-bilder och känna att jag behöver kommentarer.

Det är det som är att vara OBEROENDE och uppleva riktig frihet.
Jag vet att jag har allt jag behöver, och allt jag vill ha har utvecklats enormt mycket.
Förut la jag också ut 1000-bilder, posade och va jättecool  sen kände jag, varför gör jag det här?
Gör jag det för min egen skull?
Så jag tänkte bara: Jag behöver inte någons komplimanger mer, jag behöver inte uppmärksamhet, min självkänsla är intakt eftersom jag skapat den själv.

Oberoende är en nyckel till självkänsla.

Självkänsla skapar man på egen hand.
Alla har dalar. Men man måste tro på sig själv.
Jag kliver upp varje dag, tittar mig i spegeln och känner jag är den tuffasd finasde jäkeln på jorn ^^ Sen har vi då jantelags-Sverige som tar detta som nålar i ögonen och säger "neeh neeh stopp där, du har för bra självförtroende"

- Men självförtroende är att våga lysa. Självgodhet är att lysa för enbart sig själv, men min självkänsla har alltid varit att lysa upp för andra. Och detta gör man genom att våga lysa. Ett släckt fyrtorn skulle inte hjälpa båtar till hamnen. Det finns inga fel genom att låta sin självkänsla vara intakt och lysa.

Så våga lysa! Våga skrika ut ditt självförtroende för din skull. Våga bygga upp din egen självkänsla - inte genom andra.
Du kommer aldrig få bra självförtroende genom att bygga din självkänsla genom andras kritierier.

För vi har väl alla ett leende på läpparna och blir glada när vi ser den stora tjejen som väger 130 kg på en talkshow o säger: "Im big and beautiful honey!"

Och när du lyser, lys upp för andra. Acceptera och lär dig älska dig själv.

Jag älskar mig själv ^^ skulle kunna ta en stor tugga på min arm och äta ^^
Lys för din egen självkänsla som skapar din inre trygghet.

Jag tycker Nelson Mandela sa det bäst.


Nelson Mandela 1994, Inaugural Speech


Vår djupaste rädsla är inte att vi skulle vara otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vi är omåttligt kraftfulla.
Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.
Vi frågar oss själva: Vem är jag som tror mig vara briljant, storslagen, talangfull, fantastisk?
Egentligen, vem är du då, som inte skulle vara det? Du är ett guds barn. Att du låtsas vara liten tjänar inte världen.
Det är ingenting upplyst med att förminska dig, så att andra inte skall känna sig osäkra i din närhet. Vi är alla menade att lysa, så som barn gör. Vi föddes för att manifestera guds härlighet som är inom oss. Den är inte bara i några av oss, den är i oss alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra människor tillåtelse att göra detsamma. När vi är frigjorda från vår egen rädsla, frigör vår närvaro automatiskt andra.

Så ta in de här i hjärtat. För din inre skönhet formar dig just nu gumz!
Du har ingen aning om hur vacker du är.
Du har ingen aning, men jag ska säga det till hela hela hela världen.
Du är otroligt vacker.

Våga lysa!

Kärlek
Truly Yours
/ - D.Dede


Sammanfattning.
Självförtroende och självkänsla är två olika saker. Självkänslan byggs oftast upp genom andra, även fast den ska byggas upp av dig själv personligen för att självförtroende inte ska vackla eller raseras. Ditt självförtroende lyser först när du tillåter dig att älska dig själv genom att ha en stark självkänsla. 

- This was another episode of the D-wOooOoorld-

Postat av: Clara

Ditt tänkande är enormt vackert (: ibland undrar jag hur du finns Dede. Det är ju inget killar skriver precis. Du är helt otrolig.

2009-04-11 @ 12:30:34
URL: http://lightowrkers.org
Postat av: Jannika

Sjuuuukt bra skrivet :)

2009-04-11 @ 13:31:07
URL: http://jannikasdagbok.blogg.se/
Postat av: Frida

riktigt bra!<3

2009-04-11 @ 13:32:16
Postat av: Rita

Du har så rätt i det där med komplimanger. Det finns inget värde i komplimanger längre.

Detta var med bra.

"Självkänslan byggs oftast upp genom andra, även fast den ska byggas upp av dig själv personligen för att självförtroende inte ska vackla eller raseras" (Y)



Go D!

2009-04-11 @ 13:43:05
Postat av: JENNIFER

Hey D (:

Ännu ett underbart inlägg, förstår allt du skriver och håller med om allt! Vi har ju pratat om det här med komplimanger förut.. (:



Tänkte bara att du kan väl skriva till mig på msn när du är inne igen? Kom på att jag heeeelt glömt bort allt jag skulle ändra här på bloggen, ge mig en update om det bara så har jag tid att fixa det nu! (:



Take care !

jNFR

2009-04-12 @ 00:38:05
URL: http://jnfrw.blogg.se/
Postat av: z

men om man tycker du ser bra ut då? får man inte skriva de eller?? konstigt.

2009-04-12 @ 10:50:29
Postat av: Anonym

<3

2009-04-12 @ 10:51:36
Postat av: Sofia

Jag håller helt och hållet med dig! Jag tycker inte heller om ytliga komplimanger!! :O

Jag nästintill hatar när människor säger att jag är söt eller så...

Men det är väl för att man inte ser det dom ser själva...

Själv antar jag att det beror på vad jag va förut nät jag va liten... Men det ska vi inte gå in på ^^

Men komentarer som läggs på grund av en sätt att vara, personligheten... DOM tar jag i viss mån till mig :)

Men här kommer en snäll komplimang till dig (jag har inte en aning om hur du ser ut, vem du är, jag visste inte ens att du hette Daniel) jag ÄLSKAR det du skriver :) Det är så underbart att läsa :)

Pussar och kramar från mig :)

2009-04-12 @ 15:32:20
URL: http://sorotsia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bra text om självförtroende!

Och jag som typ alla andra tyckte särskilt om det där med komplimangerna. Och att alla de där vanliga som "snygg" och sånt är så ytligt.

Och vad bra att du bara ger komplimanger på djupet, det tyckte jag om. det borde man ju änna börja med. Fast grejen är ju också den att om ens kompisar säger typ "jag är ful" och liknande, så måste man ju helt enkelt ge dem komplimanger om dens utseende också, för att den ska kännas ig nöjd där med.

Eller vad säger du?

Bra blogginlägg i alla fall!

2009-11-22 @ 00:27:01
URL: http://goingsomewhere.blogg.se/
Postat av: Kristina

Men hur många sjukdomar kommer inte "den stora tjejen som väger 130 kilo" bli? Alltså, sånt där håller inte i LÄNGDEN. Hejdå friskt hjärta. Man ska ju ta hand om sin kropp eftersom den är med oss hela vägen tills döden skilljer oss åt.

2010-08-27 @ 18:54:39

Hey! Jag försöker svara alla mina otroligt fina läsare men pga tidsbrist hinner jag inte alltid svara. Det går även fint maila mig, om vad som helst till, [email protected] - där svarar jag nästan alla läsare så fort jag hinner. All energi och lycka till dig! Bless you so much! Lots of Love, Truly Yours, D.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: