Hur förlåter man ondska?


                                            Hur förlåter man ondska?



Man måste göra det.

För alla människor har nångång i detta liv känt att folk inte lyssnat. Folk inte förstått, eller folk svikit ett förtroende, eller begått handlingar som varit hemska.

De människorna slår oftast ifrån sig ansvar. För det är deras överlevnadstrategi. De klarar inte av att se sin egen ondska. Så de stänger av.

Folk med hjärtan gör tvärtom. De slår på. Deras känslor flödar över, medan de kallhjärtatade människor inte har förmågan att känna eller förstå vikten av sina ageranden.

Ett samvete visar hur stort hjärta man har.

Oftast kommer samvetet i utlopp när man är som skörast, när man vet att nånting är fel, och när man måste agera.

Detta kommer oftast vid svåra tillfällen, och för en del kommer oftast ångern på dödsbädden. Jag hoppas inte Matilda kommer först då. Och jag hoppas det inte blir så dramatiskt. Men jag kommer acceptera allt.

För när människorna inte förstår dig, eller försöker såra dig, tysta dig, eller bara göra ondskullefulla handlingar de inte själva ser eller förstår. Måste du vara större än dem.

Du måste bandagera dig själv, läka ihop och strida tills dina sista andetag.

Det finns mycket som hänt som jag inte kommer nämna här.

Och jag har fått många mail som vill skriva till Matilda och hennes familj om hur de kunnat agerat såhär. Jag kommer inte berätta det, för en dag kommer de kämpa mot sitt eget samvete. De har bara sårat sig själva, och det är något de kommer möta förr eller senare.

Jag vet att hennes far gjorde en hemsk sak mot mig, och att han lagt förbud på att jag och Matilda inte fick samtala igen. Inte fick läka det här i frid.






















Jag ville bli fri från allt det här. För att inga lovord hände.


Jag blev lovad hela världen. Matilda sa att dörren alltid är öppen oavsett vad som än händer.

Matilda sa att hennes föräldrar skulle hjälpa mig finansiera mig för en resa till mitt barnhem, och att hitta mina föräldrar.

Och hon sa att de vackraste jag kunde göra, var det beslutet jag tog. Ändå blev de så här, hennes agerande har varit otroligt svagt. Men hon har alltid sagt att hon var "Girlie i mina texter"

Jag blev fångad. Kände mig fängslad. För ingenting hände. Och till slut bestämde vi oss att bara läka det här så vi kan bli starka och gå vidare.

Men handlingen efteråt från Matilda och hennes familj.

Det är nånting på deras samvete, och allt de gör är något de skapar mot sig själva.

Den ondskan hennes far visa, bristen på empati, och förståelse.

All lovord.

Det är nått mitt hjärta måste smälta, förlåta och gå vidare ifrån.

Men jag vet att Matilda en gång kommer kontakta mig när hennes hjärta förstår vad som hänt, när hon vågat se vad som gjorts.

Men som jag ser det, har Matilda förlorat all sin skönhet.

Ett vackert och stort hjärta låter inte allt det här hända.

Vi samtalade mycket, och en sak hon vet, är att jag alltid gav henne svar på allt som skulle hända.

Det kommer hon avslöja själv även om jag är borta.

Så hur kunde jag veta det? Ibland är det undermedvetna starkare än det medvetna.

Och ibland vet hjärtat, att det kommer dagar då ingen kanske finns där.

Då man är ensam mot hela världen.

Och ingen förstår en.

Jag sa att även vad som händer oss, och de skulle bli fel, och världen ställs upp och ner, jag klarar mig, men de kommer göra mycket ont.

Hon kommer berätta allt en dag, även när jag är borta.

Så hur förlåter man ondska?

Man måste ha förtröstan, för en dag kommer de förstå exakt allt de hemska de gjort.

En dag kommer deras hjärtan öppnas. Och våga se.

En dag kommer de se världen från mina ögon.

Förlåt dem Gud, för de vet inte vad de gör.

Jag måste vara stark nu, kämpa ensam, tills den dagen jag är borta för alltid...

För snart är jag borta för alltid...

/ - D.





Wow...Varje ord känns så träffande mot en viss person och hennes familj.
Postat av: johanna

Jättefin låt, passar verkligen.

2013-03-13 @ 12:00:39
Postat av: MADDE

<3

2013-03-15 @ 23:28:57
Postat av: MADDE

KÄRLEK DEDE, DU ÄR STARK!

2013-03-15 @ 23:29:11
Postat av: Jannika

Så sorgligt men du gör verkligen rätt Dede!

Du är en sån underbar kille, och jag beundrar dig för det. *kramar*

2013-03-16 @ 08:08:17
Postat av: Anonym

Never give up! Du är finast.

2013-03-16 @ 08:08:42
Postat av: Agnes

Dede!

Du är den som fick min värld att förändras och du har hjälpt så många så låt ingenting tynga ner dig. Du är en underbar otrolig människa som verkligen går igenom svåra saker för att du vet att de skapar nånting väldigt gott ur dig.

Förstår man inte de förstår man inte kärlek! du är bäst Dede!!!

2013-03-16 @ 10:42:40
URL: http://agnesarbra.bilddagboken.se
Postat av: jenny.

så så fin.

2013-03-16 @ 10:46:58

Hey! Jag försöker svara alla mina otroligt fina läsare men pga tidsbrist hinner jag inte alltid svara. Det går även fint maila mig, om vad som helst till, [email protected] - där svarar jag nästan alla läsare så fort jag hinner. All energi och lycka till dig! Bless you so much! Lots of Love, Truly Yours, D.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: