Vilken stereotyp är du?









Varför blir vi egocentriska stereotyper när vi borde bli självständiga?
Har vi inte större drömmar och mål i livet?
Och vilken stereotyp är du? Kolla nu om du kan se dig själv.







Hey!



Vet du varför du lyssnar på den musik du gör nu?

Varför folk lyssnar på olika musiksmaker?

Säg mig. Vem är du av dessa stereotyper? Musik skapar sånt vi är och kan relatera till.
Men vi blir också stereotyper av det.
Och lyssnar oftast till det vi kan relatera till.


De 5 vanligaste stereotyperna.

Vilken stereotyp är du?


1. Den trevliga och alltid glada Lisa lyssnar på sprallig tjejpop och gärna en och annan ballad. Hon gillar det glada popiga soundet och gärna någon backstreet boys ballad och en annan rnb låt som hon kan soula på.
Lisa har haft en trygg uppväxt. Uppväxt i en medelklass familj. Därför tilldras hon en lugn och glad musik som speglar hennes tillvaro och kärleksballader och någon vacker rnb slinga sjunger hon gärna med på.


2. Den oftast svårtyglade Erik som har lite problem att tygla sitt humör lyssnar gärna på Death Metal och Heavy Metal. Han gillar det hårda och mörka soundet för det speglar hans humör. Han får ut sina aggressioner genom den musikstilen och den får honom att tömma ut sina energilopp.
Han är uppväxt i en arbetarklassfamilj eller en medelklass som har haft en del brokiga uppväxtår med viss problematik som inte ledit till åtgärder.
Erik lyssnar därför på något som han kan relatera till.


3. Den bitske men ändå humoristiske Erika är feminist och lyssnar gärna på hårda tjejslängor och andra artister med viktiga budskap. Hon är uppväxt i en arbetar/medelklass familj och har hela livet lidit av att samhället ser ut som det gör. Hon tål inte dagens ungdomsideal och utseendefixering eftersom det leder till olika samhällsproblem och patraiakaliska strukturer. Hon tömmer sin ilska och agression genom att lyssna på det hon kan relatera till.


4. Den oftast frustrerade Iman känner sig oftast orättvist behandlad i vardagen av allmänheten och samhället. Han lyssnar på hip hop för han kan relatera till deras texter och problem. Han får ut sina aggressioner genom att lyssna på texter som sätter känslorna rakt i hans hjärta, antagligen tunga djupa beats om att förändra världen och hur det är att leva som en minoritet, eller på bling bling hiphop och det som syns på MTV.


5. Den mindre klarsynt världsomfattande Karl är uppväxt på landet. Han kommer från en arbetsklassfamilj som jobbat på gården i många år. Karl gillar traktorer och kulturen är Eddie Meduza eller Vikinga rock. Lite landsaktiga låtar och sådana låtar om Sverige. Han är uppväxt med det och eftersom en bonnhåla förmodligen inte skapat en livsrevolutionerande synsätt och tankesätt med empati och utveckling så är dessa texter hur han ser på deras tillvaro.


Sen börjar det tunna ut sig.
Mer mellansorter och en större blandning människor kommer in. Ni vet säkert många av dem och kan nu tänka ut det själv. Precis varje människa du ser.

Så varför lyssnar du på Green Day i stället för Dr Dre?
Varför lyssnar han på Slipknot och inte på Destinys Childs? Förutom vibben så lyssnar vi på sånt vi kan relatera till och sånt som vi kan persofinera oss i.
Vi är bara robotar mer eller mindre. Du är i ett mönster som du har blivit infödd i.

Var mer öppensinnad. För allt är ett systematiskt mönster du är infödd i.
Du är den perfekte stereotypen.


Förstå mer och relatera mer. Vi är alla från samma källa. Bryt alla mönster.
Det är komik och tragiskt att se hur vi alla är robotar.
Många av oss har säkert brytit mönstret och blivit mer självständiga men fortfarande har många fastnat i ett stereotypt system som de inte ser själva eller kommer loss ur.

Det systemet innefattar inte bara musik - utan hela livet och vad vi gör och har för drömmar och mål.

För att din värld ska förändras så måste du bryta dig ur din egen stereotyp.
Ditt eget robotiska skal.


Jag lyssnade på Orup när jag var 14. Tyckte han var grym.

Bryt mönstret i dig. Försök se din egen stereotyp och bli självständig.
Förståelse skapar Kärlek.
Hat skapar Blindhet.


Vilken stereotyp är du?

Kärlek till alla.
/ - D.
Postat av: Alexandra

Helt ärligt kan jag inte placera mig i någon av de där stereotyp exemplen. Ingen av dem inkluderar min musiksmak eller varför jag lyssnar på det.

2010-01-19 @ 10:51:38
URL: http://isepona.blogg.se/
Postat av: emina -konst & kreativitet-

Haha snygg bild, har du gjort den?:)

SV: Tack så mycket! Kan tyvär inte göra en bild åt dig, det skulle inte funka om jag gjorde det till alla som frågar:)

2010-01-19 @ 12:10:16
URL: http://eminacreations.blogg.se/
Postat av: tina

jag känner igen många tjejer i stereotyp 1!

Tur att jag själv inte är sån (:



2010-01-19 @ 15:26:59
Postat av: kanskegirlie

jag är nog stereotyp 2 erika.

2010-01-19 @ 16:16:19
Postat av: kanskegirlie

<3

2010-01-19 @ 16:16:38
Postat av: v

gillar din blogg :) bra åsikter o tankar!

2010-01-19 @ 19:12:13
URL: http://vzena.bilddagboken.se
Postat av: hanna

jag tror mer jag inte är nnå stereotyp.



Men jag känner alla stereotyper 1, 2, 3, 4, 5

2010-01-19 @ 19:12:52
Postat av: sandra

jag tycker jag inte är nån av dem!

Jag är ingen stereotyp bra va :D

2010-01-19 @ 19:50:53
URL: http://sandrawww.blogg.se/
Postat av: sandra

haha känner igen folk på 5:e stereotypen XD

2010-01-19 @ 19:51:11
URL: http://sandrawww.blogg.se/
Postat av: clara

Älskar dina åsikter! :) Go DEDE!!

2010-01-19 @ 20:29:46
URL: http://lightworkers.org
Postat av: amanda

jag är ingen direkt av dom ovan, jag är min egen "stereotyp" :)

2010-01-19 @ 20:39:01
URL: http://aamandablixt.blogg.se/
Postat av: D.Dede

Alexandra //



Det är jättebra om ni inte är grovt generaliserade stereotyper.



Det bevisar att ni är självständiga redan och har kommit långt i er utvecklingen.



Bli aldrig en stereotyp, bli vacker, fri o självständig.

Låt inte samhället styra dig eller tygla dig från dina drömmar och mål som du har från hjärtat.



Kärlek

- D.

2010-01-19 @ 20:53:21
URL: http://dedeprivat.blogg.se/
Postat av: Sofia

Skulle nog inte vilja placera mig i en av dina steriotyper. Ingen passar in på mig känns det som ^^ Men det kanske är ett gott tecken också ^^

Lyssnar verkligen på allt från medeltidsinspirerad musik till hård rock ^^

En salig blandning med andra ord ^^



Massa kramar

2010-01-20 @ 07:57:34
URL: http://sorotsia.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: ja hon va verkligen skitfin :/ en av dom bästa i mitt liv. Förlåt för jag varit lite off senaste dagen, jag ska fixa de sista rubrikerna åt dig, de lovar jag. Fungerade inte o kommentera på inlägget ovan detta, men de kanske bara är jag som misslyckades med det?

(:

2010-01-21 @ 18:24:53
URL: http://emmmalindell.blogg.se/
Postat av: Thi

jag är ingen av dom !

2010-01-22 @ 09:58:16
Postat av: Mathilda

nice blogg :)

2010-01-31 @ 17:51:27
URL: http://mathildabengtsson.blogg.se/
Postat av: Miranda

Jag passar nog inte in riktigt i någon av stereotyperna, jag lyssnar helt enkelt bara på det jag vill lyssna på :)

2014-02-22 @ 10:56:38

Hey! Jag försöker svara alla mina otroligt fina läsare men pga tidsbrist hinner jag inte alltid svara. Det går även fint maila mig, om vad som helst till, [email protected] - där svarar jag nästan alla läsare så fort jag hinner. All energi och lycka till dig! Bless you so much! Lots of Love, Truly Yours, D.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: