- Kungen kan mörda utan att få straff.

Tror ni mig om jag sa till er att kungen få begå vilket brott han vill utan att få straff? Till och med mörda dig?
Horribelt nog är det sant.

Kungen får göra precis vad han vill - så länge han är protestant.

-Han får begå vilket brott som helst utan att straffas. Bara om han byter religion skulle han avsättas, säger grundlagsexperten Joakim Nergelius.


Om kungen begår ett brott, vad händer då?

- Inget. Det står i den svenska grundlagen att kungen inte kan åtalas. Nu var det en fråga om trafikbrott, men samma sak skulle hända om kungen mördar någon eller om han snattar på H&M i Borgholm. Han kan inte åtalas, säger Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet.

Och om du skulle göra något mot kungen skulle de kallas "högmålsbrott" t.ex kasta en tårta i ansiktet - och kan ge upp till 6 års fängelse, men om du hade gjort det mot en "vanlig medborgare" är det högst 1 år.


.

Lika värde i Sverige? Fuck that.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article309193.ab

Postat av: klara

STÖRT :S hata sverige

2008-12-13 @ 13:37:28
Postat av: Hanna

de är helt sjukt ju, asså landet är HELT sjukt :S

2008-12-13 @ 13:38:52
Postat av: Tina

hade ingen aning om detta..



Skitbra <3

2008-12-13 @ 13:41:44

Hey! Jag försöker svara alla mina otroligt fina läsare men pga tidsbrist hinner jag inte alltid svara. Det går även fint maila mig, om vad som helst till, [email protected] - där svarar jag nästan alla läsare så fort jag hinner. All energi och lycka till dig! Bless you so much! Lots of Love, Truly Yours, D.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: